Sådan bliver du et stærkt personligt brand i 2021

Et stærkt personligt brand er noget de fleste vil sige ja tak til.
Men hvad er det lige præcis, det skal bruges til det der personlige brand og ikke mindst hvordan gør man, sådan helt konkret.

Det fortæller jeg dig her, så du kan komme godt fra start i årets første måneder med en plan for, hvordan du styrker dit personlige brand.

 

Et brand eller et stærkt omdømme øger sandsynligheden for, at du kommer på radaren for spændende karrieremuligheder.

Når dine styrker og virkelige talenter kan ses af andre, så er det lettere at række ud til dig, fordi du er synlig og andre ved, hvad du kan.  

Du skal med andre ord være kendt for noget.

Er der nedskæringer på vej, står du bedre end dine kolleger, når du er anerkendt inden for dit felt.

Ryger du alligevel, så er der også en god sandsynlighed for, at du hurtigt vil blive snuppet af en anden virksomhed.

 

Ja ja, det lyder meget godt, det du der siger MC.
Men hvordan er det så lige, man styrker sit personlige brand og bliver anerkendt i sit felt, sådan helt lavpraktisk.




Tænk jeg vidste du ville spørge… ;-)

Så jeg har selvfølgelig snydt lidt og forberedt 3 ting, der styrker dit personlige brand, som du kan gå i gang med lige om lidt.

 

Personlig branding er networking.png



  1. Netværk med mennesker både indenfor og udenfor din arbejdsplads.

Alt for mange ansatte netværker ifølge Havard sociologen Robert Putnam kun med mennesker, der er lige som dem selv. Det er hyggeligt, fordi de tænker lige som dig, og derfor kan I hurtigt blive enige om, hvordan verden ser ud.

Men det gavner kun hyggen og ikke karrieren.

 

Forestil dig, at du har ansvaret for at styre et vigtigt projekt i mål. Det er tydeligt, at du har brug for flere ressourcer.  Hvis det kun er en udvalgt gruppe, der ved hvad du kan, så er der færre du kan trække på og som kan hjælpe dig. Bliver din afdeling omorganiseret, så risikerer du at de mennesker, der kender og forstår dine talenter ikke har mulighed for at hjælpe dig.

Byg derfor dit netværk op bevidst, så du har muligheder, hvis din situation ændrer sig eller du har brug for backup.

Gør en dyd ud af at skabe professionelle forbindelser til mennesker, du møder gennem dine fritidsaktiviteter, naboer eller forældre i ungernes skole – eller venners venner. Mere kompliceret behøver det ikke at være.





2. Tag kontrollen over din egen historie.

Ku det her godt være dig?

Du arbejder hårdt og regner derfor med, at på et eller andet tidspunkt, bliver der lagt mærke til, hvad du kan. Pludselig en dag kommer chefen og klapper dig på skulderen og lovpriser din kunnen med lønforhøjelse og forfremmelser.

Eller måske har du været igennem et skift fagligt eller personligt, og tænker at det må andre da lægge mærke til det, nu det er så vigtig for dig.

 

Det kunne være fantastisk, men det sker bare mest på film.

Personlig branding er storytelling.png

 

Faktum er, at selvom viljen er der, så evner dine kolleger, dit netværk, din chef – ikke en gang din familie at fortælle en sammenhængende endsige meningsfyldt historie om din karriere.

Og hvad endnu værre er, folk laver forkerte antagelser om os.
Jeg har mødt kvinder, der efter deres barsel er blevet mødt med kommentarer som: dine kvalifikationer er jo blevet forældede, nu hvor du har været væk så længe.

Eller antagelser om, at du har skiftet jobfunktion, fordi du kedede dig eller ikke kunne klare mosten, der hvor du var før.


Det er sindssygt irriterende.
Men desværre sker, der virkelig tit og…
under radaren,
hvis ikke du tager kontrollen over din historie med en kort og effektiv kernefortælling.

 

Hvad er en kernefortælling lige præcis?


Det er en kort historie, der kort og præcist fortæller kernen i, hvorfor du er, der hvor du er. Eller traf det valg, som du gjorde.

Med en kort og præcis elevatortale kan du for eksempel forklare, hvordan du kan bruge dine kompetencer fra dit tidligere job og tilføre stor værdi til det du laver nu.

Sørg for at din fortælling er kort, præcis og meget vigtig positiv. Lad det ikke være op til andre at finde på en historie om, hvorfor du nu er et andet sted.  

Du kan bruge den her strategi i alle mulige situationer, hvor du truffet et vigtigt valg.
Mit protip til dig er, at succesen ligger i forberedelsen.

Du behøver ikke afsætte flere timer, men overvej hvordan du kan fremhæve dine evner og det positive udfald.

Når du bliver trænet, så lover jeg dig for, at det er her guldet ligger og nøglen til et personligt brand.

Du vil nemlig opleve, at din kernefortælling også smitter positivt af på dig selv og ikke kun dine omgivelser. Så selvom der garanteret er mange årsager
positive og negative
til at du skiftede job, flyttede, fik nyt ansvarsområde eller noget helt 3. så hold fokus på det positive.

 

3. Del dine ideer offentligt

Hvis du holder lav profil og lader dit arbejde tale for sig selv, så kan du sagtens blive anerkendt blandt dine nærmeste kolleger.
Men det er og bliver blandt et begrænset antal mennesker.

Kolleger eller ledere, der sidder flere niveauer over dig har sandsynligvis ingen anelse om, hvad du kan. En enkelt omrokering kan derfor hurtigt ødelægge dit arbejde med at bygge et godt omdømme.

 

Personlig branding er sociale medier.png

Mange af dem jeg coacher synes det er ubehageligt at tale om deres resultater og promovere sig selv. Men der er også andre effektive måder at gøre det på.

For eksempel kan du dele ideer, resultater, metoder eller strategier på LinkedIn eller andre sociale medier.

Eller du kan foreslå at stå for en lunch-and-learn om et emne, du er inde i, skriv indlæg til virksomhedens interne nyhedsbrev eller svare på indlæg på intranettet.

Mange overser den mulighed fordi det umiddelbart virker som spild af tid i forhold til at bruge kræfterne på ”rigtigt” arbejde.

Eller fordi de er bange for at de nærmeste kolleger synes du er en stræber-skovl.

Men du kan være ret sikker på, at dem sidder højere oppe vil læse med, fordi de ser de interne kommunikationskanaler som vigtige driver for at flytte og dele viden.  


***************

Personlig branding kan for mange virke som varmluft – ingen har lyst til at fremstå som en selvpromoverende stræber, og mange af os har også nogle tics efter at have taget realeksamen i Flinkeskolen.

 

Hvis du omvendt ikke gør noget for at kontrollere din egen fortælling og viser verden, hvad du kan bidrage med, så er du i stor risiko for at ingen vil lægge mærke til, hvad du laver.

Kast dig ud i det – jeg garanterer for, at du øger dine chancer for at dine styrker og talenter vil blive opdaget, anerkendt og værdsat med mange 100 procent.

blog.png

Jeg tror på dig

Marie Claire >>

 

Vil du have min hjælp? Book en gratis brand session og kom i gang nu >>