Ved du hvad Karen nede i receptionen siger, når hun tager telefonen?

Er din organisation stor nok til at arbejde professionelt med kommunikation?
Mange offentlige organisationer og private virksomheder tvivler ofte på, at de har et reelt behov for at kommunikere og gøre det strategisk og systematisk.

Branding og markedsføring er der ligesom noget mere bundlinje i, er der ikke? Og hvad er det der kommunikation egentlig? Sådan noget alt muligt og ingen ting, vil du måske sige.

Tja, det kan du have ret i.

Men lad mig lige starte med 30 sekunders teori:

Kommunikation sker helt af sig selv og foregår hele tiden. Det er det første dine kunder, samarbejdsparter og brugere møder når de kontakter dig eller din organisation.
Derfor kan du også vende den om, og undres (højlydt over), at så mange organisationer lader det være op til tilfældighederne, hvordan de kommunikerer.

 

For lille til at have et reelt behov

Jeg møder rigtig mange, især offentlige organisationer, som anser sig selv som små organisationer, der ikke har det store behov for at systematisere deres kommunikation.
Det er vel at mærke organisationer, der kan have hundredvis af medarbejdere og tusindvis af interessenter (jeg overdriver ikke!).   

De organisationer overser fuldkommen det potentiale, der ligger i at se alle medarbejdere som kommunikationsmedarbejdere. For hvad nytter det, at du har en eller flere dygtige kommunikationsmedarbejdere, hvis Karen i receptionen ikke kender jeres værdier?

Hvis du vil godt fra start
skal du have kortlagt jeres kommunikations-infrastruktur
og så skal du have styr på, hvad det er for en værktøjskasse medarbejderne skal have.

Så er du og din organisation godt på vej til at skabe en professionel kommunikationskultur,
hvor tilfældighederne er sparket til vægs.